Jazyk a křesťanské shromáždění
Hudba v křesťanském shromáždění
Kázání v křesťanském shromáždění
JAZYK a křesťanské shromáždění
I. Bůh a jazyk bohoslužeb
L-1 Jazyk (řeč) je dar Boží
Bůh je někdo, kdo mluví. Bůh volá veškeré stvoření do bytí a dává lidem řeč, jako způsob (prostředek) odpovídání Bohu a formování společenství.
L-2 Jazyk slouží poslání Božímu.
Trojjediný Bůh hovoří v a skrz Krista-Slovo. Bůh povolává do bytí církev a dává nám řeč abychom ho chválili a prosili, svědčili a sloužili životu světa.
L-3 Bohoslužba se koná v mnoha jazycích
Duch svatý vytváří jednotu Kristovy církve mezi osobami různých řečí jako znamení Boží široké náruče. Církev při bohoslužbách užívá mnoho jazyků.
L-4 V bohoslužbě promlouvá milosrdenství a spravedlnost
Jazyk bohoslužeb dává výraz Božímu milosrdenství a formuje nás k tomu, abychom žili jako milosrdní a spravedliví lidé.
L-5 Bůh je přítomen v lidské řeči a ještě hlouběji než je lidská řeč.
Bůh je přítomen a jedná skrz řeč. Jazyk bohoslužby odráží Boha nám zjeveného a evokuje tajemství Boha za lidským chápáním a zkušeností.
L-6 Bohoslužba je více než slova.
Protože samotná slova nemohou vyjádřit plnost Boha, neverbální prvky bohoslužby doplňují slova v bohoslužebném slovníku.
II. Písmo svaté a jazyk bohoslužeb
L-7 Písmo je hlásáno
Čtení a slyšení Písma je podstatnou částí bohoslužby a základem pro jiné formy hlásání.
L-8 Písmo je zdrojem jazyka v bohoslužbě
Texty užité při bohoslužbě jsou založeny v jazyce Písma.
L-9 Poklad jazyka se rozrůstá.
Církev stále buduje na základech výraziva Písma svatého a rozšiřuje tento poklad jazyka a obrazů, aby mohla zvěstovat v plnosti trojjediného Boha
III. Církev a jazyk bohoslužeb
L-10 Bohoslužba je participační (podílnická)
Bohoslužba zahrnuje všechny, kdo se sešli. Mnoho hlasů se sdílí v řeči bohoslužby, přebírajíce různé role.
L-11 Jazyk bohoslužeb je zároveň běžný i neběžný.
Jazyk bohoslužeb využívá pečlivě zpracovaný národní jazyk stejně tak jako slova a výrazy, které nejsou obvyklé v každodenní řeči (např. hebrejské, řecké a latinské aklamace).
L-12 Společné texty jsou znamením jednoty
Použití textů společně udržovaných je znamením společenství církve přes hranice prostoru a času.
L-13 Ekumenická vyznání víry jsou znamením jednoty
Ekumenická vyznání víry (Apoštolské, Nicejské a Athanasiánské) používaná při bohoslužbách vyznávají víru církve skrz věky a po celém světě.
L-14 Paměť a víra se vzájemně vymezují a udržují
Jazyk bohoslužby udržuje paměť komunity i jedince. Opakování známých textů a učení se nových udržuje víru skrz generace.
L-15 Jazyk bohoslužby zahrnuje všechny
Jazyk bohoslužby odráží Boží lásku pro celé stvoření. Hledíme používat slova, obrazy a metafory které vyjadřují šíři Boží lásky.
L-16 Jazyk bohoslužby souvisí s místním shromážděním
Pro určité části liturgie (přímluvy, kázání, ...) jsou charakteristická slova příslušná k místnímu kontextu.
HUDBA v křesťanském shromáždění
I. Povaha hudby
M-1 Hudba je od Boha
Bůh stvořil hudbu jako součást celého stvoření a dal ji lidstvu pro rozvoj
M-2 Hlas je primárním nástrojem v bohoslužbě
V církvi je primárním hudebním nástrojem lidský hlas, darovaný Bohem pro zpívání a hlásání slova Božího.
M-3 Zpěv shromáždění je centrální
Hudba je společná a vztahová aktivita. Shromáždění je hlavní hudební těleso a jeho zpěv je jádrem bohoslužby.M-4 Hudební vyjádřování je rozmanité
Zdravé napětí mezi jednoduchou a složitou hudbou obohacuje slavící shromáždění.M-5 Zpěv shromáždění formuje paměť a udržuje víru
Zpěv shromáždění přispívá k duchovní formaci shromáždění samotného a jeho jednotlivých členů. Užívány pečlivě a důsledně skrz čas, písně formují společnou a individuální paměť a slouží k udržování víry z jedné generace na druhou.M-6 Hudba zahrnuje celou osobu
Sloužíme Bohu svými těly, skrz zpívání, pohyb, tanec a gesta.II. Hudba slouží a dává rámec
M-7 Hudba slouží slovu Božímu
Hudba slouží slovu Božímu jeho nesením ve slyšitelných vzorcích a formách. Hudba hlásá a osvětluje Boží slovo, pomáhá mu rezonovat v srdcích a paměti komunity i jednotlivce.M-8 Hudba slouží svátostem
Hudba obklopuje a slouží slavení svátostí. Jako část Božího stvoření obnoveného v Kristu, lid Boží zpívá okolo živlů, slov a úkonů, které nesou Boží milost.M-9 Hudba slouží modlitbě
Hudba pomáhá modlitbě Božího lidu a obklopuje ji.III. Hudba podporuje a vede
M-10 Shromáždění je ve zpěvu vedeno
Zpívající shromáždění potřebuje službu vedení.M-11 Pěvecký sbor slouží shromáždění
Pěvecké sbory vedou, učí a hlásají v rámci shromáždění.M-12 Nástroje a techniku je třeba užívat opatrně
Prioritu má zpěv shromáždění.M-13 Hudba je dobré dílo
Ti kdo plánují, komponují, vedou a provozují hudbu jsou povoláni k nabízení toho nejlepšího Bohu a shromáždění.IV. Hudba obnovuje a spojuje.
M-14 Hudba slouží jednotě církve
Církevní píseň zahrnuje tradice z jiných časů a míst kdekoliv na světě stejně jako konkrétnost a specifika shromáždění v jednom místě a čase.M-15 Hudba vyjadřuje kulturní rozmanitost
Pro použití v bohoslužbě je přijatelná hudba mnoha kultur, neboť zjevuje zázrak stvoření v jeho velké rozmanitosti.M-16 Hudba se vztahuje k uzdravování a zacelování
Hudba zahrnuje celé společenství a celou osobu.M-17 Hudba slouží Božímu vyslání (misii)
Shromáždění se schází a rozchází se při zpěvu písně a vydává svědectví o Kristu sobě navzájem i všem, se kterými se setkají. Skrz hudbu posiluje Duch svatý shromáždění, aby participovalo na Božím vyslání (misii) do světa.
M-18 Hudba hlásá spravedlnost a milosrdenství
Hudba přináší biblickou zvěst o spravedlnosti a milosrdenství.
KÁZÁNÍ v křesťanském shromáždění
I. Zvěstování a kázání
P-1 Bůh mluví
Bůh mluví. V rámci křesťanského shromáždění, které se sešlo kolem slova a svátostí, trojjediný Bůh mluví ke každému člověku, ke společenství víry i k celému stvoření.
P-2 Boží lid zvěstuje slovo
Bůh povolává celý Boží lid ke zvšěstování živého slova v bohoslužbě, ve svědectví i v životě vytyčeném svobodou v KristuP-3 Kázání je pro církev nezbytné
Ve shromáždění je primářní formou zvěstování slova Božího kázání. Kázání je tak nezbytné pro život církve.P-4 Kázání je součást celé bohoslužby
Kázání ve shromáždění je integrováno do celé události bohosužbyII. Kázání a slovo Boží
P-5 Kázání je mluvená účast na slovu.
Slovo Boží je především mluvené slovo, událost, která nese moc tvořit a měnit. Kázání participuje na tvůrčí a transformující síle slova Božího
P-6 Skrze kázání je přítomen Kristus
Slovo Boží je ztělesněno v osobě Ježíše Krista, Slova Božího vtěleného. Ježíš Kristus je živý a nám přítomný skrz kázání.
P-7 Kázání je založeno na Písmu
Písmo je inspirované svědectví o Božích zjevujících činech v dějinách. Kázání je založeno na tomto Písmu.P-8 Slovo Boží je zároveň Zákon i Evangelium
Zvěstování slova Božího je zároveň zákon i evangelium. Kázání dělá pečlivé rozlišení mezi těmito dvěma aspekty slova Božího.P-9 Duch volá lidi k víře
Duch svatý volá lidi k víře skrze kázání.P-10 Kázání utváří životy lidí
Duch svatý působí skrze kázání a formuje a posiluje lidi, aby Boží poslání přenášeli do svého každodenního života.
P-11 Bůh autorizuje kázání
Bůh službu kázání zaštiťuje svojí autoritou.
P-12 Kazatele povolává a vybavuje církev
Církev pověřuje určité osoby službou kázání a vybavuje je pro stálý růst v jejich zodpovědnosti.
P-13 Život ve společenství vyživuje kázání.
Život v křesťanském společenství je dar, který formuje a vyživuje službu kázání.
IV. Kázání v kontextu
P-14 Kázání je kontextuální
Bůh, který promluvil ve stvoření, skrze vtělené Slovo a skrze proroky a apoštoly, pokračuje v promlouvání do našeho světa a času. Kázání propojuje jediné všeobecné (katolické) a apoštolské svědectví s mnoha konkrétními a přesahujícími kontexty našich dnů.
P-15 Kázání jde proti kultuře
Někdy Boží slovo protiřečí převažujícím východiskům konkrétní kultury nebo doby. Kázání je často protikulturní.
P-16 Kázání je transkulturní a přeskulturní (cross-cultural)
Boží slovo sjednocuje lidi ve víře, naději a lásce přes hranice kultur.
P-17 Kázání se opírá o různé komunikační prostředky
Kázání používá prostředky lidské komunikace pro předávání zvěsti o Boží milosti. Kazatelské umění zahrnuje trvalý vývoj těchto nástrojů pro šíření Božího slova.
Bohoslužebný PROSTOR
I. Bohoslužby, bohoslužebný prostor a misie
S-1 Bohoslužba je prostorová
Bohoslužba a bohoslužebný prostor jsou životně propojeny
S-2 Prostor vyjadřuje víru a slouží misii
Místo bohoslužeb vyjadřuje víru církve a slouží Boží misii.
S-3 Různé prostory slouží společnému schématu bohoslužeb
Prostory užívané pro bohoslužby se mění místo od místa a kultura od kultury, vycházejíce vstříc společnému liturgickému schématu.
S-4 Posvátný prostor se vytváří posvátností bohoslužby
Tělo Kristovo shromažďující se k modlitbě posvěcuje prostor užívaný k bohoslužbě.
S-5 Umění slouží bohoslužebnému shromáždění.
Umění a architektura hlásají evangelium, obohacují účast shromáždění na slovu a svátostech a zesilují tematiku období nebo příležitosti. Liturgické umění oživuje víru a život společenství.
S-6 Bohoslužebný prostor svědčí o spravedlnosti.
Bohoslužebný prostor vydává svědectví evangeliu způsoby, které čelí destruktivním schématům ve společnosti a utvrzují spravedlnost, pokoj a integritu Božího stvoření.II. Oblasti liturgických úkonů
S-7 V rámci bohoslužebného prostoru existují liturgická centra
Prostor pro shromáždění zahrnuje primárně centra pro slavení služby slova Božího a svátostí, sekundárně prostor pro realizaci rolí všech, kdo bohoslužbu vedou, a další prostory které doplňují požadavky na společnou bohoslužbu.
S-8 Místo křtu hlásá naši víru
Místo a vykonávání křtu hlásá víru církve. Velkorysý prostor okolo tekoucí vody posiluje význam křtu ve shromáždění.
S-9 Slovo je v ohnisku
Umístění Bible nebo lekcionáře na ambón nebo kazatelnu vede k vizuálnímu vyjádření přítomnosti a důležitosti slova Božího.
S-10 Kristův stůl má své místo
Kristův stůl má své místo uprostřed shromáždění.
S-11 Vedoucí bohoslužby mají své místo
Bohoslužebný prostor zahrnuje vyhrazená místa pro vedoucí bohoslužby. Místa pro předsedající a asistující duchovní jsou různá, nemají však být příliš oddělena ani vyvýšena.
S-12 Hudebníci mají své místo
Poskytnutí odpovídajících míst pro sboristy a instrumentalisty jim umožňuje se efektivně podílet na vedení bohoslužby.
S-13 Prostor pro shromažďování vítá a vysílá
Prostor pro shromažďování (obecný nebo chrámová předsíň) je významný přechodový prostor mezi církví a světem. Shromažďovací prostor buduje smysl pro společenství, umožňuje pohostinnost a vysílá shromáždění do světa. Může také sloužit jako výchozí místo pro průvody.
S-14 Bohoslužebným prostorům dává tvar množství obřadů
Celý rituální život společenství přispívá k tvarování bohoslužebného prostoru.
S-15 Media slouží liturgii
Používání elektronických medií a technologií v bohoslužebném prostoru představuje zároveň příležitost i problém pro bohoslužbu církve.
S-16 Kříž, oděvy a nádoby přispívají ke zvěstování
Výtvarné umění a formy médií ztělesňují a podporují hlásání slova Božího.
III. Znaky bohoslužebného prostředí
S-17 Bohoslužebný prostor je pohostinný.
Pohostinný bohoslužebný prostor velkoryse poskytuje místo shromáždění, jeho liturgii a širokému množství aktivit odpovídajících životu církevní obce a jí obklopující komunity.
S-18 Jasnost zjevuje to, co je ústřední.
Prostředí prosté nepodstatností nebo nadbytečných symbolů dává jasnost tomu, co je v bohoslužbách středem.
S-19 Flexibilita slouží rozmanitosti
Flexibilita prostoru a přenosnost mobiliáře umožnujě rozličnost bohoslužby i souvisejících aktivit obce a společenství.
S-20 Krása otevírá shromáždění Bohu
V bohoslužebném prostoru je krása branou k tajemství Božímu a svědectvím křesťanské pravdy a víry. Krása se zjevuje skrz důstojné užívání materiálů Božího stvoření.IV. Obnova bohoslužebného prostoru a společenství
S-21 Liturgické návrhářství je skutkem modlitby
Proces budování bohoslužebného prostoru nebo přeuspořádání stávajícího je sám o sobě aktem víry a bohoslužby.
S-22 Proces návrhu zahrnuje celou komunitu
Celé společenství víry je zahrnuto v procesu návrhu a vytváření nového nebo obnoveného bohoslužebného prostoru.S-23 Odborníci jsou při obnově partnery
Lidé se vzděláním a zkuušenostmi v tvorbě liturgického prostoru jsou základními partnery v obnoveném užívání existujících prostor a v nových konstrukčních projektech.
S-24 Budování je předmětem péče
Volby v užívání peněz, majetku a jiných zdrojů odráží příspěvek společenství pro službu.
S-25 Obnova prostrou vyzývá k obnově lidí
Obnovení bohoslužebného prostoru je příležitostí k obnově bohoslužebného společenství.