Obraz Betléma, v němž v průběhu Vánoc přibývá figurek - od jeslí přes
pastýře až ke třem králům - má i svůj hlubší teologický odraz: Příběh o
narození Ježíše znamená Boží příchod na svět, ale pokračuje dál: k
Janově interpretaci vánočního příběhu jako oslavě našeho znovuzrození
pro Boha a Matoušově důrazu na zjevení Boží slávy v narozeném Mesiáši
pohanům, reprezentovaným mágy z východu ("prvotina pohanů" - sv.
Augustin). Boží slávu nelze zadržet, šíří se a překypuje přes okraje,
které bychom jí chtěli vymezit.
Pojem "magoi" (tedy ani tři, ani králové) odkazuje k východním mudrcům
- nikoli ovšem v suchém scientistickém pojetí moderny, ale k mágům,
věštcům, astrologům. Vychází z prostředí, kde se věří (vůbec ne
vzdáleně našim současníkům, viz horoskopy jako upadlá forma
astrologie), že osudy lidí i národů určují pohyby hvězd. Právě hvězda
hraje ve vyprávění ústřední roli. Vede poutníky k narozenému Mesiáši.
Podle antického porozumění vyšla hvězda při narození člověka a zmizela
při jeho smrti. Objevení velké a zářivé hvězdy znamenalo narození
velkého, významného a mocného člověka, vládce. Neměli bychom se na toto
vyprávění dívat s despektem a podezřením. Ježíšův příchod je událostí
univerzálního, kosmického dosahu. Proč by se nepohly hvězdy?
A Bůh oslovuje pohany na jejich vlastním poli, jejich vlastním
způsobem. Nejde jen o putování mágů za hvězdou, ale například ve v. 12
nečteme jako v předchozí perikopě, že by se jim Bůh zjevil ve snu, ale
prostě, že odešli na věštný pokyn (orákulum) ve snu. Jejich náboženský
horizont v rámci příběhu není překročen. Až pozdější legendy přidávají
vyprávění o křtu mágů Tomášem, apoštolem Východu. Kristus je cílem a
odpovědí na pohanské očekávání spásy, nevyslovené nebo formulované
jinými termíny. Zaslíbený židovský Král a Mesiáš je tím, k němuž
směřuje i očekávání a touha pohanů. Kristus je plností moudrosti,
k níž míří všechna opravdová lidská moudrost. Každé hledání pravdy a
opravdového lidství je cestou, která nevědomky vede ke Kristu.
Přece však není tříkrálové evangelium legitimizací postmoderní
rozbředlosti a synkretismu. Mágové se vydávají na svou duchovní cestu
inspirováni vlastními tradicemi a myšlenkovmi paradigmaty. Ty by je
však k cíli samy o sobě nedovedly bez svědectví Písma a církve, které
jim poradily, kde hledat: ukázaly cestu do Betléma. Bez víry na základě
svědectví Písem zůstává lidské hledání v tomto čase cestou
nedokončenou.
V je tom i varování církvi, která má klíče Božího království, ale nevchází, ví, ale je "znepokojena" a neklaní se.
Vyprávění vrcholí scénou v Betlémě. Mágové padají na zem a klaní se.
Poté otvírají své pokladnice a přinášejí dary. Alegorický výklad zlata
jako projevu úcty králi, kadidla jako projevu úcty Bohu a myrhy jako
projevu úcty zemřelému (předzvěst pašijí) je příliš násilný. Nicméně
právě tyto dary vedly k legendě o "třech králích": jedná se o tři dary
a podle Iz 60 o dary královské. Nosnější bude chápat obětování darů s
odkazem na Zj 21,24 a 26 jako závdavek budoucího věku, v němž se
shromáždí sláva a čest národů a králové světa odevzdají Beránkovi svou
slávu. To je eschatologický rozměr aktu, neméně významný je i ten
svátostný. V řeckém slovu, popisujícím přinášení darů, slyšíme základ
výrazu prosfora, kterým pravoslavní označují eucharistické dary.
Eucharistie (díkůvzdání) není bez našich darů, toho, co máme, kým jsme,
s čím vším předstupujeme před Boha. Jen to, co přineseme, může být
proměněno, posvěceno, použito k Boží slávě a navráceno nám k našemu požehnání.
Stejně zvěstný je pro nás i motiv klanění (proskyneze). Víra není věcí
racionálního světonázoru nebo etické praxe. Víry není bez radostiplného
i děsivého úžasu (mysterium fascinans et tremendum) a překvapivého
obdarování shora (sola gratia), bez zkušenosti vznešenosti a slávy,
před níž "klademe ústa v prach".
Wayang Prajanjian, Indonesia: Tři mudrci
Starokatolická kolekta:
Bože, jsi skrytý ale přesto přítomný.
Dnes jsi dal rozzářit slávu svého Syna
v naší pozemskosti
a zjevil jsi ho jako Spasitele celému světu.
Tak jako jsi vedl mudrce z dalekých krajů,
přiváděj i nás stále blíže k němu,
našemu Pánu a bratru Ježíši Kristu.
Jemu patří s tebou a s Duchem svatým
klanění, čest a sláva
nyní a navěky.
Zjevení Páně B
Autor: Karel Šimr
Publikováno:
Iz 60, 1-6; Ž 72, 1-7.10-14; Ef 3, 1-12; Mt 2, 1-12