Zjevení pod rouškou tajemství
21. Kafarnaum bylo Ježišovým "trvalým bydlištěm". Při sobotní
synagogální bohoslužbě měl každý muž po čtení možnost promluvit ke
shromáždění. Této možnosti misijně využíval na svých cestách apoštol
Pavel. Marek zde užívá překvapivého přítomného času ("vchází").
Naznačuje tak liturgickou zkušenost stále nové Pánovy přítomnosti:
Kristus přichází v bohoslužbě do shromážděné církve.
22. Obsahem Ježíšovy zvěsti je zřejmě totéž, co ve verši 15.: Naplnil
se čas, přiblížilo se Boží království, čiňte pokání a věřte evangeliu.
Ježíšova autorita se u Marka projevuje mocnými činy: zvěstované se
děje, to nové přichází.
23. Démonické vyrušení přichází jako odpověď na Ježíšovo zvěstování,
které vynáší na světlo skryté. Probouzí víru i zatvrzení. Problém je v
pojmu "posedlosti". Text mluví pouze o tom, že tam byl "člověk v duchu
nečistém". Nečistými duchy byly v židovstvu nazývány bytosti podřízené
ďáblu, neviditelné, přebývající ve vodě, v ovzduší, na pustých místech.
Přítomností nečistých duchů byly vysvětlovány nemoci, zvláště duševní.
Jakkoli je pro nás toto pojetí "nevědecké" (a nebezpečné v souvislosti
s praxí nekompetentního a neadekvátního "vymítání démonů" v některých
společenstvích), zůstává platné a je znovuobjevované jako jiný pohled
na nemoc a její rozměry. "Nemoc není v tomto starověkém pohledu viděna
ve své fyziologicko patologické souvislosti, nýbrž především ve svém
sociálním a náboženském aspektu jako ohrožení, krize a odcizení.
(Pokorný)" Důležitá je zde souvislost s nečistotou v rituálním smyslu:
něco, co odděluje od Boha, co vyžaduje očistu.
24. Není jasné (záměrně) z originálu, kdo zde křičí: zda démon nebo
člověk. Z křiku vane pach smrti. Hlas se stává mluvčím Ježíšových
oponentů. Jsou pro něj charakteristické dvě věci: 1. obelhání člověka
(démonická moc chce člověka strhnout na svou stranu, nepřátelskou Bohu
- "přišel jsi nás zahubit" - ještě zde ale nedošlo k rozlišení osoby
"posedlého" a démona), 2. démon chce Ježíše magicky ovládnout pomocí
jeho jména (v magii jména ten, kdo dává jméno, ovládá).
25. Ježíš vyznání démona odmítá. I vyznání se může stát rouháním.
Ježíšovo slovo je slovem Boží plné moci nad chaosem. Poprvé se tu
objevuje markovské "mesiášské tajemství" (příkaz k umlknutí). Teprve
zde sám Ježíš odděluje osobu člověka od nečistého ducha - přemáhá zlo,
aby osvobodil člověka.
26. Zápas mezi člověkem a "zlem v něm" je vyjádřen smrtelným zápasem,
projevujícím se lomcováním (rvaním, trháním) a velkým křikem démonovým.
S Kristovým slovem však nemůže smlouvat, musí se podřídit.
27. Úžas zástupů je zde oproti v. 22 umocněn. Zatrnulo jim, byli
šokováni. Není to jen obdiv k mimořádnému učiteli, jde o zkušenost
numinózna (mysterium fascinans et tremendum). Marek zdůrazňuje misijní
aspekt události (pověst se šíří), přestože Ježíšovo mesiášství zůstává
dosud skryto.
Homiletické podněty:
Ježíš oděluje zlo a zlého člověka: Člověk má být osvobozen, zlo přemoženo.
Je pro nás démonie něčím, co odpovídá naší zkušenosti nebo si vystačíme
s racionálními vysvětleními (zdravotnickými,
psychologickými,politickými)? Pavel mluví o tom, že nebojujeme proti
tělu a krvi, ale proti "mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk
tmy, proti nadzemským duchům zla (Ef 6,12)".
Ježíš demaskuje moc zla a osvobozuje od ní. Uzdravuje člověka po všech
stránkách, odstraňuje "kořen"
nemoci.
Exorcismus (vymýtání démonů) se v církvi zachoval jako zvláštní
charisma. Ale exorcismem může být každé čtení Božího slova. Evangelium
se dřívě při bohoslužbě četlo směrem k severní straně, odkud podle
prorocké tradice přicházejí symbolicky nepřátelé. Četba Písma je
liturgickým aktem, něco se při něm děje. Slovy Písma se Ježíš brání v
zápase s ďáblem na poušti.
Starokatolická kolekta:
Bože a Otče Ježíše Krista,
dal jsi svému Synu plnou moc
zvěstovat slova věčného života.
Otevři naše uši a naše srdce,
abychom přijali tvé poselství a podle něho žili
skrze něho, tvého Syna a našeho bratra,
který s tebou a Duchem svatým žije v našem středu nyní a navěky.
4. neděle v mezidobí B
Autor: Karel Šimr
Publikováno:
Texty: Dt 18, 15-20; Ž 111; 1K 8, 1-13; Mk 1, 21-28