Liturgická barva
bílá
Název neděle
Odvozen z krásného žalmového introitu misericordia Domini plena est terra (Hospodinova milosrdenství je plná země – Ž 33,5).
Biblická čtení
Sk 3,12 – 19 (Petrova řeč po uzdravení chromého v chrámu: víra – uzdravení – pokání)
Ž 4 (“Hospodin pro svého věrného koná divy”)
1J 3,1 – 7 (“Víme však, až se /Bůh/ zjeví, že mu budeme podobni”)
L 24,36b – 48 (“Podívejte se na mé ruce a nohy: vždyť jsem to já. Dotkněte se mne...”)
Rozbor textů
Sk 3,12 – 19
Čtení ze Skutků na místě jinak obvyklého čtení starozákonního. Jedná se
o první část Petrovy řeči k “mužům izraelským” udiveným uzdravením
chromého před odpolední modlitbou u chrámové brány. Petr vysvětluje, že
uzdravení nastalo mocí Boží na oslavu Ježíšovu. Pokračuje stručnou
rekapitulací Ježíšovy smrti a vzkříšení. Chromý byl podle Petra
uzdraven díky své víře v Ježíšovo jméno. (Tady ovšem tkví nebezpečí
naivní víry v automatické uzdravení každého věřícího.). Petr pak
pokračuje výzvou k obrácení (metanohsate), které vede k “smazání
hříchů”.
Vzkříšený Kristus uplatňuje svou uzdravující moc už v těchto dnech.
Tuto moc lze přijímat vírou a ochotou proměňovat svůj životní styl
(pokání / obrácení / metanoia).
1J 3,1 – 7
Apoštol upomíná na novou situaci, v níž žijí ti, kdo věří v Krista. Už
v podmínkách tohoto pomíjivého světa jsou “dětmi Božími”, které
očekávají konečnou proměnu světa. Čistota (tj. bezhříšnost) křesťanů
však není dána staticky, vyžaduje aktivitu a “úsilí být čistý”,
“zůstávat v Synu”. Čistota tedy může být ztracena a před tím apoštol
varuje.
L 24,36 – 48
kontext
Závěr Lukášova evangelia. Zde L podává 2 příběhy: cestu do Emaus (24,13
– 35) a navazující Ježíšovo zjevení uprostřed učedníků shromážděných v
nějakém jeruzalémském domě (24,36 – 49). Pak končí celý spis krátkou
verzí nanebevstoupení (50 – 53).
paralely
především J 20,19 – 23, kde se také Ježíš zjevuje mezi učedníky a ti ho
poznají až když jim ukáže ruce a bok. Jan ovšem nemluví o zděšení
učedníků. Zmínku o pokrmu z ryby Jan posouvá na dalšího vyprávění
(rybolov, J 21). Mezi podáním lukášovským a janovským jsou četné
souvislosti.
dějová osnova
A. doklad tělesnosti Vzkříšeného (36 – 43)
náhlá přítomnost Krista mezi učedníky - zděšení, nepochopení
Kristus vybízí, aby se dotkli jeho rukou a nohou - radostná neschopnost uvěřit
jedení ryby jako důkaz tělesnosti Vzkříšeného
B. christologický smysl Zákona, Proroků a Žalmů (44 – 46)
Tóra se naplňuje v Kristu ukřižovaném a vzkříšeném
Kristus otvírá mysl učedníků
C. misijní pokyn (47 – 48)
ve jménu Vzkříšeného se má zvěstovat metanoia národům
zvěstovatelé (martures) jste “vy”
zvláštnosti
Podobně jako Tomášovi jsou učedníkům nabídnuty k doteku Ježíšovy údy. Ani zde však k doteku nedojde.
Ze zděšení a nepochopení učedníků lze usuzovat na změněný vzhled Krista.
Kristus “pojedl před nimi” – ne s nimi.
Zvláštní je kombinace radosti a neschopnosti uvěřit. Jak to vysvětlit?
Poslední důkazem tělesnosti je jídlo – snad náznak křesťanských agapálních hostin spojených s eucharistií?
řecký text a překlady
v. 36: Řecký i Kralický text uvádí delší variantu: + pokoj vám.
v. 39: ČEP správně překládá “maso” (ř.: sarx)
v. 40: v rkp. D (a it.) není uveden
v. 41: “nevěřili” (participium apistounten); sie aber noch nicht glaubten (Lr)
v. 47: “pokání”; ř. metanoia (proměna mysli, obrácení životní orientace)
v. 48: “svědek” – ř. martys = ten, kdo svou výpovědí nebo svým jednáním něco dosvědčuje (J.B. Souček)
zvěst perikopy
Učedníci nejsou schopni Vzkříšeného poznat – snad proto, že “jsou plni
strachu” a nemají Ducha sv. Evangelista má zájem na důkazu, že
Vzkříšený je tělesný - víra “v těla z mrtvých vzkříšení” v církvi byla
a je zpochybňována. Kristus “otevírá mysl”, tj. dává schopnost správně
rozumět smyslu Písma. Jinak Písmo zůstává nesrozumitelnou, zavřenou
knihou. S tímto mysl otvírajícím Kristem se lze setkat ve slavícím,
eucharistickém společenství, z něhož vyrůstá zvěstování navenek.
aplikační možnosti
- docenit tělesnost
- “řeč těla” při bohoslužbě: liturgická gesta
- eucharistické setkání s Kristem
- otvírat naději tělesného vzkříšení
- povzbuzení k hmotné solidaritě s těmi, kdo tělesně strádají
- sebekritický pohled na církev, která často nepoznává vlastního Pána
- Písmo se otevírá “tehdy”, tj. při tělesném setkání se Vzkříšeným - prožívání svátostí ukazuje na smysl Písma
C. Vonaesh: Poutníci do Emauz
českobratrská evangelická kolekta
Pane, náš Bože, ponížením svého Syna jsi pozdvihl tento svět z hlubin
zahynutí. Dej těm, kdo v tebe věří, statečnou a radostnou mysl. Učiň,
aby zachráněni z hrůz věčné smrti měli podíl na nehynoucí radosti.
Skrze našeho Pána Ježíše Krista, tvého Syna, který s tebou a s Duchem
svatým žije a kraluje na věky věků. Amen. (Agenda, 1988)
římskokatolická předkoncilní perikopa
Bože, jenž jsi ponížením Syna svého padlý svět pozdvihl, uděl věrným
svým trvalého plesání, aby ti, jež jsi před pádem do věčné smrti
zachránil, radostí požívali věčných. Skrze téhož Pána našeho. (Římský
misál, 1935)
starokatolická kolekta
Bože, světlo tvé moudrosti osvěcuje bloudící, aby našli svůj domov u
tebe. Pomoz nám žít tak, abychom se bezdůvodně nenazývali křesťany, ale
skutečně jimi byli. Prosíme tě o to skrze Ježíše Krista, tvého Syna,
našeho Pána a bratra, který v jednotě Ducha svatého
s tebou žije a působí navěky věků.
3. neděle velikonoční B
Autor: Marek P. Lukášek
Publikováno:
Texty: Sk 3,12; Ž 4; 1J 3,1 – 7; L 24,36b – 48