Iz 58, 1-12
Oddíl z Izajáše kritizuje zaměření půstu na
poloprázdné vykonávání tradic, „toho, co se má“. Copak právě půst nemá
člověka vytrhnout z koloběhů? Postní období s sebou přináší ‚přehození
vyhýbky na jinou kolej‘.
Bůh si přeje, abychom vzhlédli od svých výkonů a
nevýkonů k lidem okolo nás a k jejich dlouhodobým problémům („okovy“,
„jha“). Možná je mým největším problémem právě zahleděnost do sebe,
přílišné sebepozorování a sebedoceňování. Jsem nešťastný, protože
nečiním šťastným nikoho okolo sebe („vzejde ti v temnotě světlo, tvůj
soumrak bude jako poledne“, v. 58).
Izajáš nabízí nový postní vzor: ten, „kdo zazdívá
trhliny“ (obnovovat společnost pomocí slabým), ten, kdo „obnovuje
stezky k sídlům“ (pomáhat v komunikaci izolovaným, stavět mosty,
uzdravovat staré spory).
Ž 51, 1-17
51. žalm je zpíván s přesvědčením, že byly
porušeny nejenom mezilidské vztahy nebo ‚zásady správného chování‘, ale
především vztah mezi člověkem a Bohem. Hřích není něco, co lze prostě
‚opravit‘ a ‚nahradit‘, omluvit jiným (a později nějak i sobě). Jenom
Bůh sám může „zahladit nevěrnosti“, „smýt nepravost“, „očistit od
hříchu“. Tyto metafory fyzických úkonů odkazují k reálné, vnitřní
(„obnov v mém nitru pevného ducha“) proměně – řetězec hříchu musí být
zásadně přetrhnut. Když člověk pozná, že i jeho srdce je hlubokou
‚studnou zlého‘, že jeho snažení o nápravu má krátký dech (‚vždyť u mne
není na čem stavět‘), obrací se k Bohu, jedinému stvořiteli dobrých
věcí ex nihilo.
Zbav mne hříchu yzopem a budu čistý – „yzop“ v tomto spojení může
odkazovat k jeho rituálnímu využití, jak jej známe z Lev 14,6, případně
z Ex 12,22. V prvním (významově bližším: očista) případě jde o očištění
malomocného, svazkem yzopu namočeným do krve ptáka je pokropen na
znamení očištění. Vedle obětovaného ptáka je tu také pták živý, který
je „vypuštěn do pole“ – znamení zmařeného času, života, následků
těžkého období (‚něco to stálo‘) ruku v ruce se znamením nového začátku
(je tu darovaný prostor a čas, ‚osvobozen‘). Očista yzopem je první,
soukromý (tj. mezi mnou a Bohem; další následují „v táboře“ – Lev 14)
krok na cestě zpět z malomocenství do plného života, bez toho
vydělujícího, do života v komunitě.
V Ex 12,22 je yzop namočen do krve beránka a slouží k potření veřejí a
k ochraně před poslední egyptskou ranou, před zkázou potomstva a
budoucnosti Božího lidu. Hřích není jen provinění proti Bohu, má
chaotický rozměr. Je to ohrožení lidské integrity a toho stálého a
pevného (‚o co se mohu opřít‘) v lidském životě – např. manželství,
přátelských vztahů, plánů a společné, týmové práce. „Yzop“ může mít
očistný význam pro všechny, ‚se kterými jsem pod jednou střechou‘. Na
ochranné znamení beránkovy krve se můžeme spolehnout - najdeme tu
odvahu k otevření věcí, ‚o kterých se raději nemluví, aby nebylo hůř‘
(ve sboru, v rodině, v zaměstnání).
Žalmista ví, že motivace trestem (jak někdy zkratkovitě chápeme SZ
texty) je spíše nástrojem Zlého, než Hospodinovým, proto prosí
především o doprovázení Božím duchem, o podepření duchech oddanosti,
dobrovolnosti (vv.13-14). Čeká na Boží iniciativu, setrvá s „hříchem
stále před sebou“ (v.5), v mlčení, dokud Bůh nepromluví a neotevře sám
jeho ústa k chvále (v.17).
2 Kor 5,20b-6,10
Dejte se smířit s Bohem – odkazuje k předešlému textu. Smířit s
Bohem se lze tak, že se obrátíme ke Kristu, tomu, kterého „Bůh učinil
hříchem“. (Příležitost k meditaci kříže jako obrazu (konce) lidského
hříchu, jako obrazu obnovy zničeného vztahu s Bohem - smíření)
Lekcionář nám nabízí chápání postního období jako ‚času příhodného‘ a
‚času spásy‘ (v. 6,2). Vnější odřeknutí, ve kterých vytrvávám, jsou
příležitostí k tomu, aby se ukázala při mě „Boží moc“ a práce Ducha
svatého (konkrétně viz Pavlův seznam). Učíme se v malém, jak chápat
velké ‚tísně‘ a ‚úzkosti‘ našeho životního pobytu.
Mt 6,1-6.16-21
Ten, kdo hledá odměnu (a neříká se tu, že ji
našel, že má s divadlem úspěch, může být i nábožensky ukřivděn) a
potlesk u lidí, nepotřebuje nic z toho, co může dostat od Boha (a také
od něj proto nic nedostane, varuje Ježíš).
Výklad by nás však neměl zavést k tomu, že jde o
úsilí o posthumní ‚odměnu‘, kterou člověk již teď střádá do nebeské
kasy, případně o ukazování - předvádění se Bohu. Dobrou karikaturou
obojího přístupu je hrdina z Ježíšova podobenství o farizeovi a
celníkovi. Tam, kde je člověk náboženským či etickým ‚bavičem‘,
eskamotérem nebo profesionálem, je Bůh pouhým divákem.
Při Ježíšových slovech o odplacení nebo odměně není
hned třeba myslet na nebeské horizonty. V jedné z významných textových
variant čteme ve v. 4: „odplatí zjevně“, což se, spíše než k měšci
zlaťáků, vztahuje k odplatě časné v podobě duchovních darů (darů, ne
vyznamenání, darů našeho milujícího Otce).
Kde je náš poklad? Co je to, o co nám v životě
nejvíc jde? Čemu věnujeme nejvíc času a úsilí; čemu bychom věnovali
svůj nový volný čas? O čem sníme – k čemu se rádi vracíme v myšlenkách?
Čím bychom chtěli být, kdyby tu byla ‚druhá příležitost‘? Kde je střed
našeho života – jak tento střed souvisí s Bohem, s našimi bližními, s
lidským sebepřesahem? Nejsme nasměřováni přes druhé věci a lidi jen
zpět sami k sobě?
Postní období dává před-zakusit prchavost věcí, které si kladu do
centra svého žití. Odkrýváme povrchy hledajíce to, co je trvalé a v čem
jsme posvěcováni k přesahujícímu Životu.
-jb-
Starokatolická kolekta:
Věrný Bože,
s důvěrou v tebe začínáme toto období duchovní obnovy
a přípravy na velikonoční slavnost.
Prosíme tě: buď s námi v těchto čtyřiceti dnech a veď nás,
abychom se k tobě obraceli, řídili se tvými slovy
a sloužili ti ve svých bližních
skrze tvého Syna, Ježíše Krista, našeho Pána a bratra,
který s tebou a Duchem svatým
žije v našem středu nyní a navěky.
Popeleční středa A
Autor: Jiří Bureš
Publikováno:
Iz 58, 1-12; Ž 51, 1-17; 2 Kor 5,20b-6,10; Mt 6,1-6.16-21