Kontext:
Božímu
lidu je zaslíbeno nepředstavitelné vzkříšení z mrtvých, naplnění duchem
života a uvedení do božího království. Klíčem k milosti je prožitek
hloubky duchovní bídy, které vede k plnému odevzdání do Hospodinovy moci,
ne však v rezignaci ale v síle naděje. Kristova oběť a zmrtvýchvstání mění
apokalyptické posloupnosti. Oživující Duch Boží je nám dán jako nový život a
znovuzrození již před konečným příchodem, abychom měli nový život v Kristu
a žili tak oslavenou existenci božího království již teď. Každého se týká
odpuštění, ospravedlnění a vzkříšení k novému životu.
Text:
Ex
37,1-14
Nový
život i tělesné vzkříšení. Nejdůležitější je Duch životadárce. Vše na obraze
sjednocení Izrele, rozptýleného jako vybělené kosti a tak „mrtvého“.
Údolí
suchých kostí. Bujará píseň na melodii starého tradicionálu o „divných věcech“,
jež se „dnes dějou v údolí“. Věci jsou to vskutku podivuhodné, vždyť se tu
otevírá vidění o otevřených hrobech a tělesném vzkříšení z mrtvých!
Suché
kosti jsou znakem duchovní i tělesné nemoci, údolí místem smrti a beznaděje.
Ezechielova apokalypsa o Božím duchu naplňujícím svět (ze všech světových
stran) o kostech veškerého domu izraelského, jenž zabředl a ztratil naději a
přece bude z otevřených hrobů doveden do izraelské země (v.11-13) je
klíčem k rozsahu vzkříšení a božího království.
Vyprávění
vypadá snad až pohádkově, protože jde o skutečnost nepředstavitelnou. Ale
vidění je jednoznačné – vzkříšení není žádnou spirituální konstrukcí ve smyslu
téměř nezávazných intelektuálních hrátek. „Duchovní“ rozhodně nemá nic
společného s gnostickou blábolivostí (oč rozsáhlejší jsou pyšné konstrukce
moderních „esoteriků“, o to povrchnější a otevřenější skutečnému démonickému působení).
„Duchovní“ znamená oživující naplnění svatým Duchem božím (v.14).
Ž 130
Žalm
spojuje více symbolických motivů: volání z hlubin bezedných, tj.
z údolí stínu smrti (Ž 23,4), z pocitu mravní bídy, odkud už není
možné vyjít vlastní silou. Vyhlížení k jitru je hleděním z noční
domény smrti k panství života, jež přivádí světlo dne. Jitro je známkou
světla Božího, které je v sz představě nezávislé na slunečním tělese, ale
je to ono prasvětlo, které oddělil ve stvoření Hospodin od tmy.
Jak
veliké překvapení pro toho, kdo volá z hlubin smrti, etické i tělesné
(zkušenost hříchu je zkušeností zmarné smrti!), o odpuštění a jediné Boží
slovo, známku jeho příklonu, kdo spojuje svou naději na vysvobození
s nadějí Izraele na Hospodinovo definitivní prolomení úmorného a zoufalého
cyklu pozdvihání a upadání, víry a odpadnutí, na jeho vykoupení
s charakterem věčnosti. Ta silná naděje má tu (Ez 37) hmatatelné kontury
vítězství nad smrtí ve hmatatelném zmrtvýchvstání! Nebude to lid zastoupený
jedním pokolením, kdo dojde dějinného naplnění zaslíbení, nebude to výslednice
mravního pokroku, ale Boží zásah pro celý rod.
Ř
8,6-11
Život
v božím království je život v Duchu. V tom smyslu je boží
království předpřítomné v církvi, tj. mezi námi. Je to jakoby obrácený
časový sled Ezechielova podobenství: Tam nejprve s rachotem povstávají
tělesné ostatky a obrůstají, aby posléze stál zástup čekající na Boží vdechnutí
života. Po Kristově vzkříšení je to tak, že: „Jestliže ve vás přebývá Duch
toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten … obživí i vaše smrtelná
těla pro Ducha, který ve vás přebývá.“ (v.11)
V.6 Antiteze /vedení těla (=
sobectví, svévole) – vedení Ducha/ ~ /smrt
– život/ je v etické rovině rozvedena seznamy neřestí a
ctností, např. v Ga 5,19nn („skutky lidské svévole“) a 5,22nn („ovoce
Božího Ducha“). Z Ducha jsou především láska, pokoj, věrnost a laskavost a
veškeré jednání, které vede k pokoji s Bohem v Kristu (Ř 5,1) a
k životu.
V.7-8 Není možné čerpat z vlastních sil,
hledat směřování jen u sebe, protože to není život z Ducha. Míněna je
v první řadě jistě etická rovina. Je snadné zvyknout si na panství hříchu
a přizpůsobit se sklonům, které legitimujeme jako „přirozené“, třebaže jsou
vzhledem k našim možnostem vrcholně nepřirozené. Pokřivená morálka
pseudokřesťanské kultury naší tradice, která má na svědomí mnoho nešťastných
osudů a příspěvků k tragédii lidstva ve 20. stol., je „proti přírodě“
právě tím, že je proti Duchu Božímu! Ani v malém běžném životě se nelze
spokojit s nedůsledností a bezprávím s odkaz „takový už je život…“
Takový totiž právě není život!
V. 9 Život je
hoden toho jména z moci Božího Ducha, existence duchovní a každému
přístupná. Odvrácená strana je závažná: bez otevřenosti vůči duchu není člověk
Kristův, nemá podíl na životě, na vzkříšené existenci. Je teologicky významné,
že apoštol ve vv.9-11 hovoří o „Duchu Božím“ jedním dechem jako o „Duchu
Kristově“. Kristus je reprezentantem oživujícího Ducha Božího (Ez 37).
V.10-11 Z přítomnosti Ducha Kristova máme
podíl na jeho smrti a vzkříšení, podíl, který se vajdřuje naším vlastním
vzkříšením k novému životu. Tak máme nový život ještě před fyziologickou
smrtí a skutečnost Ducha je reálnější než skutečnost smrti, protože ji
přesahuje. To je jednotlivý obraz toho, co platí pro Kristovu církev jako
společenství. Důležité je, že se ospravedlnění týká každého a jednotlivě. Duch
Boží je oživující a „oduševňující“ a je zdrojem naší jistoty víry (1Te 4,14; Ř
6,4) ve vykoupení a zmrtvýchvstání.
J 11,1-45
Text a kontext:
Vzkříšení
Lazara je příběh velice působivý a v mnohém snad přímo archetypální. Jeho
pravdivá interpretace je však možná jen v kontextu Evangelia a víry.
Působivé je vyprávění záměrně svým zpracováním od počátku jako janovské
završení Ježíšova veřejného působení a současně jako obraz jeho vlastního
zmrtvýchvstání.
Předpokládá
se nějaké „předjanovské“ krátké znění příběhu )podobné jiným příběhům o
vzkříšení z mrtvých i v NZ), které své rozšířené vydání získalo
v okruhu janovské obce. Pro zajímavost lze uvést rekonstrukci (J. Becker,
Das Evangelium nach Johannes, s. 345):
1 Byl
nemocen jeden člověk, Lazar z Betanie, z vesnice, kde bydlela Marie a její
sestra Marta. …
3 Sestry
mu vzkázaly: "Pane, ten, kterého máš rád, je nemocen." … …
17 Když
Ježíš přišel, shledal, že Lazar je již čtyři dny v hrobě. … …
38 …
Byla to jeskyně a na ní ležel kámen.
39 Ježíš
řekl: "Zvedněte ten kámen!" …
41 Zvedli
tedy kámen. …
43 …
(a on) zvolal mocným hlasem: "Lazare, pojď ven!"
44 Zemřelý
vyšel, měl plátnem svázány ruce i nohy a tvář měl zahalenu šátkem. Ježíš jim
řekl: "Rozvažte ho a nechte odejít!"
Z evangelistova
vlastního materiálu pak vyplývají jeho teologické důrazy, zvláště
v rozhovoru Ježíše s Martou. Narozdíl od jiných zázračných vyprávění
zde objasnění teologického významu předchází skutek, snad proto, že
přítomni nebyli protivníci ale věřící. Tak je zde též možné diskutovat vnitřní
otázku janovské obce po chápání vzkříšení mrtvých či osoby Ježíšovy (Felix
Porsch, Johannesevangelium, s. 118).
Struktura
a verše:
Vv.1-16 – expozice zázraku
Vzkaz
sester „ten, koho máš rád, je nemocen“ je nepřímou ale jasnou výzvou
k pomoci (v.3). Posluchač očekává, že Ježíš hned pospíší do Betánie pomoci
příteli v nouzi ale je hned konfrontován s teologickou výpovědí o
nemoci, která je k oslavení Boha a Syna Božího a Ježíš záměrně
zdrží odchod, aby Lazar nemoci podlehl. Přesto jsme ujištěni o jeho lásce
k Lazarově rodině (v.4-6). Jan sleduje celkový význam, původ a smysl
života, nikoli jen život ve smyslu biologickém.
Poslední
smysl je člověku skryt, ale Ježíš zná Boží vůli, a proto se odvažuje proti
radám učedníků k návratu do Judska (vv.8-9). Výrok vv.9-10 podobný
podobenství ukazuje k tomu, že ještě nenadešel čas Ježíšovy tmy smrti,
která tedy v Judeji nenastane. Učedníkům pak vyjeví, že Lazar již zemřel,
ale oni obraznou řeč nechápou a Ježíš jim neobvykle podává vysvětlení. Mají
skrze zázrak uvěřit (vv.10-15). Vedle oslavení Božího a Božího Syna tak mají zázraky
ještě další účinek v možnosti dojít na jejich základě víry. Proto
chce Ježíš přivést učedníky k zázraku většímu než uzdravení z nemoci,
proto nechal Lazara zemřít (v.6).
Vv. 17-27 – výklad před událostí: „Ježíš,
vzkříšení a život“.
Cesta,
kterou Ježíš o dva dny pozdržel, trvala sama tři dny. Lazar leží čtvrtý den
v hrobě, duše, která dle židovského podání tři dny po smrti hledá tělo
zemřelého, je pryč. Zmínka o nezadržitelném rozkladu zesiluje konec jakékoli
naděje.
Posluchač
opět očekává, že Ježíš teď začne jednat a přistoupí rovnou k hrobu. Místo
toho následuje teologický rozhovor s Martou. Jejich setkání začíná hořkou
výčitkou (ale víme, že Ježíš by tak jako tak nestihl dorazit před Lazarovým
skonem – v.17 a v.6). Ale vv. 21-22 lze číst jako starokřesťanské vyznání
víry – Ježíšovi patří spása a uzdravení a ještě mnohé jiné. V. 23. nás
vrací k předvelikonoční Martě, která Ježíšovo slovo vnímá jako odkaz ke
vzkříšení na konci věků – veličině víry, ale vzdálené až nereálné. Ježíšova
odpověď ji vrací k víře aktuální, plně reálné a plně přítomné. Výrok „já
jsem vzkříšení a život“ je vrcholem rozhovoru a centrální zvěstí Janova
evangelia. Jeho provolání vv. 25b-26 užívá slova „žít“ a „zemřít“ ve dvojím
významu:
Kdo věří ve mne,
i kdyby umřel, |
pozemská, tělesná
smrt |
A každý, kdo žije
a věří ve mne, |
tělesný život
v pomíjivém světě |
(Felix
Porsch, Johannesevangelium, s. 123)
Pozornost
se od apokalyptických věcí přesouvá k přítomnosti. Ne až v nějaký
poslední den, ale teď a tady se rozhoduje o věčném životě a sice v aktu
víry každého člověka, jenž potkává Ježíše, a příběh z Ježíšova života
platí také pro čas po jeho oslavení, pokud je Kristova obec místem, kde lze
potkat vzkříšeného Pána nad životem a smrtí; „zmrtvýchvstání“ se tu odehrává ve
víře vždy znovu (Porsch, tamtéž). Janovské křesťanské vyznání pokračuje
spolu s Martou: křesťan nevyznává Krista jako úchvatného divotvorce ani,
že vzkříšení přijde v poslední den, ale: „Ano, Pane. Já jsem uvěřila, že
ty jsi Mesiáš, Syn Boží, který má přijít na svět.“ To, co v Mt 16,16
vyslovuje Petr, protože mu to „zjevil nebeský Otec“, zní na tomto místě z úst
ženy.
Vv. 28-44 – Vzkříšení Lazara
Ježíšovo
rozhorlení a vzrušení platí setkání s mocí smrti stejně jako bezmocnosti,
zoufalství a nevíře přítomných. Možná je dokonce naznačena jeho
konfrontace s vlastní smrtí.
Lazarovo vzkíšení lze vnímat jako v předjímce přinesené podobenství o
zmrtvýchvstání Ježíšově.
Dramatické
a naturalistické detaily slouží k podtržení moci zázraku. Děkovná modlitba
je pro přítomné znamením jednoty Ježíše s Otcem. Ježíš nemusí prosit,
neboť má plnomoc oživovat (J 5,20n). Zmíněna jsou tu pohřební plátna, která pak
hrají významnou roli při zmrtvýchvstání Ježíšově.
V.
45 Uzavírá zlomově ukončené vprávění a je již přechodem jiné látce skrze
rozdílné reakce. Poznámka o tom, že „mnozí ze Židů“ uvěřili, je pozoruhodná. Je
možné ji vnímat také jako odraz konkrétní tématiky povelikonoční janovské obce?
Podněty
Hlubina
smrti, zmaru, hříchu – stav oddálení od Hospodina, místo zoufalství a
beznaděje, není poslední „štací“ a nepatří poslední moci. Přesto je moc smrti
veliká!
Existuje
vzkříšení v poslední den: mrtví budou zavoláni, aby vstali, vrátili se do
stavu umožňujícího život a budou oživeni stvořitelským Duchem.
Aby
mohl Hospodin slyčet volání „de profundis“, musí někdo volat. Aby někdo volal,
musí vědět, že pomoc potřebuje, musí si být vědom své nouze. A musí mít naději.
Boží
odpověď na volání o pomoc předčí všechna očekávání.
Boží
Duch je dechem života. Život přináší Ježíš, vybavený a zplnomocněný, aby
v naprosté jednotě s Otcem zemřel, podstoupil zápas se smrtí a vstal
z mrtvých.
Být
Kristův znamená účinně a aktivně svůj život otevírat jeho Duchu, vyznávat
nedostatek a přijmout odpuštění a ospravedlnění. Setrvat v ospravedlněné
existenci neznamená jen být si vědom spirituální abstrakce jako nějaké „pravdy
víry“ ve smyslu poučky, ale žít pravdu a mohutnosti (ctnosti).
Život
v Kristu také tvoří společenství. Církev má být místem, kde dochází
k setkání s Pánem. Kde dochází k opětovnému zmrtvýchvstání s ním
– ve víře a ve svátostech.
-smr-
DUCCIO di Buoninsegna
(asi 1255, Siena, +1319, Siena)
Vzkříšení Lazara
1308-11
Tempera na dřevě, 43,5 x 46 cm
Kimbell Art Museum, Forth Worth
Z cyklu hlavního oltáře v katedrále v Sieně, zadní predela.
Starokatolická
kolekta
Bože, náš Otče
zbavuješ nás tíhy hříchů
a otvíráš před námi novou
budoucnost.
Tvůj syn Ježíš z lásky k
nám trpěl a zemřel
a skrze něho nám ve křtu
dáváš
nový, věčný život, který
je silnější než smrt.
Dej, ať na sobě poznáváme
moc jeho smrti a vzkříšení
a vydáváme o něm
věrohodné svědectví.
Prosíme tě o to skrze
něho,
našeho Pána a bratra
Ježíše Krista,
který s tebou a Duchem
svatým
žije a působí na věky
věků.
nebo:
Náš nebeský Otče,
tvůj syn se z lásky ke
světu vydal na smrt.
Dej, ať zůstáváme v jeho
lásce a umíme z ní žít.
Skrze našeho Pána, Ježíše
Krista,
který s tebou a Duchem
svatým
žije a působí na věky
věků.
postcommunio:
Veliký Bože, ty nám dáváš
ve slavení eucharistie
společenství s tebou
a mezi námi navzájem.
Dej, ať jsme živými údy
těla tvého syna,
který se s námi sjednotil
v této hostině,
Kristus, náš Pán.