Kontext
Rozhovorem s farizeji o největším přikázání a Mesiášově synovství končí
sbírka Ježíšových disputací s představiteli židovského náboženství.
Přichází tak ke slovu - letmo, jen jako reakce na otázku farizeje -
odpověď na otázku po esenci Boží vůle, která se vracela i v předchozích
rozhovorech a podobenstvích.
Komentář
Perikopa je uvozena záměrem farizeů Ježíše pokoušet ("smluvili se").
Ten však v této zkoušce obstojí. Odpoví z hlediska tehdejších
teologických názorů korektně. Je v tom naděje pro porozumění s
náboženskou elitou národa. Přesto je rozuzlení příběhů, jak ukážou
následující kapitoly, jiné: Jestliže nešlo Ježíše usvědčit z hereze,
bylo nutné sáhnout po křivém obvinění.
Ježíšova odpověď na otázku po největším přikázání cituje dva
starozákonní verše. Láska k Bohu je podložena Dt 6,4-5 (vyznání víry
Izraele - šemá, citovaného při ranní a večerní modlitbě), láska k
bližnímu Lv 19, 18. Spojení obou veršů do dvojpřikázání lásky nebylo
zcela původní. Rozlišování přikázání na malá a velká, lehká a těžká,
dokonce otázka po principu Zákona (zřejmě ovlivněná helénismem - viz
řecké tázání po arché jako principu), byly v 1. století v prostředí
učitelů zákona běžné. Formulací a používaných citátů bylo ovšem v této
souvislosti celá řada. Traduje se příběh proselyty, který přišel za
(tradicionalistickýcm) rabínem Šamaiem s prosbou, aby ho naučil všem
příkazům zákona, dokud bude stát na jedné noze. Ten ho při pomyšlení na
613 příkazů halachy odbyl. Proselyta svou prosbu zopakoval také
(liberálnějšímu) rabi Hilelovi. Ten odpověděl: "Co nechceš, aby druzí
dělali tobě, nedělej ty jim."
K tomuto pohledu na zákon se hlásí i Ježíš. Odpověď uzavírá (v.40)
výrokem, že v uvedených dvou přikázáních spočívá (doslova na nich
"visí") celý Zákon i Proroci. Láska k Bohu i bližnímu je podstatou,
svorníkem přikázání Zákona. Ostatní je komentář. V pozadí dvojpřikázání
lásky lze vidět dvě desky Desatara.
Povšimněme si nejprve prvního přikázání. Ježíš cituje výzvu k milování
(agapein) Boha celým srdcem (lev, kardia), celou duší (nefeš, psyché) a
celou myslí (dianoia). Oproti starozákonnímu znění tak Matouš vypouští
"sílu" a nahrazuje ji "myslí" (opět projev helenizace). Můžeme v tom
vidět důraz na celostnost člověka. Hospodin stvořil člověka celého (s
jeho tělesností i emocionalitou, s jeho myšlením, vůlí i schopnostmi) a
proto také chce s člověkem navázat vztah, který by zahrnoval všechny
složky jeho lidství.
Srdce je v biblické antropologii duševně duchovním středem osobnosti.
Je sídlem vůle (v psychologických kategoriích spíše myšlení než citu).
Duše je synonymem života (starozákonní obraz duše jako tělesné dutiny,
naplněné krví - pokud krev vyteče, duše se "rozplyne" a člověk umírá).
Mysl odkazuje k našim rozumovým schopnostem. Jako je naše osobnost před
Hospodinem celostná, tak má být i naše láska k němu, tj. nemá být jen
citová, jen rozumová, jen zaměřená na činy...
V přikázání lásky k bližnímu můžeme narazit na dva problémy. Prvním je
otázka: Kdo je bližní? V návaznosti na tutéž perikopu ji zodpovídá
Lukáš podobenstvím o milosrdném Samařanovi. Bližním podle něj není
každý, kdokoli, ale ten, kdo se bližním druhému v jeho nouzi stane, kdo
prokáže milosrdenství. Také B. Bouše zdůrazňuje, že bychom měli opustit
pojem "bližní" jako terminus technicus, jako povšechné označení všech
lidí. Bližní (plésion, rea) je prostě reálně blízký: příbuzný,
milovaný, druh, přítel, krajan... Nemáme a nemusíme za bližní považovat
kohokoli, pustit si každého do své intimity, oplývat milostnými city k
těm, kdo se k nám staví nepřátelsky. Ale měli bychom být otevřeni k
solidaritě s kýmkoli, kdo se dostane do úzkých a potřebuje naši
blízkost. Toto napětí je potřeba i v chápání příkazu lásky k bližnímu
udržet, abychom nesklouzli do sladké sentimentality.
Druhým okruhem k přemýšlení je uvedené měřítko lásky k bližnímu - láska
k sobě samému. Toto měřítko staví hráz na obě strany: egoismu, jako
hypertofované (z rovnováhy vybočené) sebelásce, i sebepopírání, které
není svobodným odevzdáním se, ale neurózou neúcty k sobě samému,
komplexem méněcennosti. Je to sice poněkud psychologizující výklad, ale
vzhledem k pastorační realitě stále na místě. Kdo nemá v úctě sám sebe,
neuznává své schopnosti, neotevře se Boží lásce k sobě samému, ten při
vší obětavosti bude ve svých vztazích šířit zase jen neúctu, tvrdost a
nepřijetí - a to je falešné svědectvé o Boží milosti.
Rozhovor o Mesiáši jako synu Davidovu a zároveň jeho Pánu odkazuje k
Ježíšovu božství a lidství a může být nabídkou, jak smířit lásku k Bohu
a člověku. Leckdo má zkušenost nemožnosti doopravdy milovat dva lidi,
dvě věci najednou. Jak milovat Boha a člověka? Není na to v lidském
srdci příliš málo místa? V Kristu se obě lásky (božská i lidská)
protínají. V jeho životě vidíme usmířenou plnost lásky, která je
spektrem vztahů: k Bohu, sobě, druhým lidem, přírodě. K usmířenosti
ovšem patří řád. Priorita lásky k Bohu nevznáší požadavek na naši
emocionalitu (ve které by nenašel místo už nikdo jiný), ale spíše na
poslušnost a věrnost. Ježíšova láska k Otci se projevila poslušností.
Jeho vydanost Boží vůli tím, že se vydal do rukou
lidských.
Homiletické podněty
Rozdíl mezi láskami - milovat vším a jako sebe. Rozdíl není v kvantitě,
ale v kvalitě. Jde o hodnoty. Hospodin nemá být součástí našeho
žebříčku hodnot (ani jako první). Hospodin nemá být důležitý faktor v
našem životě (vedle rodiny, práce...), ani ten nejdůležitější (komu
bychom věnovali své city, čas, myšlenky - na úkor druhých lidí), ale
ten jediný (viz šema). Vše ostatní můžeme a máme přijímat z jeho rukou
a skrze něho s vědomím, že to není naše kořist, právo, ale dar, který
může být kdykoli odňat.
Základní motivace člověka k čemukoli je vpodstatě dvojí. Buď jednáme z lásky nebo ze strachu.
Vztah k Hospodinu má zahrnovat celou osobnost. Milovat lze nejen city,
ale i myšlením, činy... Jinak Hospodinu něco upíráme. (Profesor Heller
- volně parafrázováno - odpověděl charismatikovi, který se holedbal, že
odevzdal Pánu Ježíši své srdce: No, tos jsi teda skoupý, když sis rozum
nechal pro sebe.)
Starokatolická kolekta:
Bože lásky a míru,
naplň nás svým Duchem.
Dej nám svobodu,
ať nemyslíme jen na sebe a nepřehlížíme druhé.
Dej nám sílu,
ať předáváme tvé milosrdenství a tvou lásku dál,
všem lidem bez rozdílu.
O to prosíme tebe,
Otce našeho Pána Ježíše Krista,
který s tebou a s Duchem svatým
žije a život tvoří na věky.
30. neděle v mezidobí A
Autor: Karel Šimr
Publikováno:
Texty: Dt 34, 1-12; Ž 90, 1-6.13-17; 1 Te 2, 1-8; Mt 22, 34-46