Stejně jako podobenství o rozsévači má i podobenství o pleveli mezi
pšenicicí "autorizovaný" Ježíšův výklad. Vykladač či kazatel tak
přichází o práci. Ale doopravdy? Ježíš se klidně zpronevěří zásadě,
kterou nám kladou na srdce novozákoníci, že podobenství se nemají
vykládat jako alegorie, dosazováním toho za ono (rozsévač - Syn
člověka, pole - tento svět, dobré semeno - synové království, plevel -
synové zlého, nepřítel - ďábel, žeň- skonání věku, ženci - andělé). Jde
v nich přeci o tajemství království Božího, které nelze definovat, ale
lze se mu blížit z různých úhlů pohledu a v různých životních
situacích. A tak snad převce jen je i k Ježíšovu výkladu co dodat.
V komentářích se dočteme, že plevelem (ř. zizania) je míněn jílek,
který rostl v Palestině mezi pšenicí. Pro tuto rostlinu je
typické, že se její klíček velmi podobá pšenici a kdo by ji chtěl
vytrhat v zárodku, pravděpodobně by se nevyhnul likvidaci části dobrého
osiva. Ošidné je ovšem i tříbení úrody v době, kdy již lze podle plodů
jasně rozeznat obě rostliny: jejich kořeny jsou totiž propletené a
hospodář by při trhání jílku poškodil i pšenici. Proto se nechával
jílek růst s pšenicí až do žní.
Zdá se, že podobenství straní luterskému pojetí církevní discipliny
(znakem pravé církve je věrné zvěstování Božího slova a řádné
vysluhování svátostí - rozsévání dobrého semene) proti reformovanému,
které klade důraz také na církevní kázeň (trhání plevele). Vyzývá tedy
text k rezignaci vůči zlu? V kontextu celého Nového zákona jistě
nikoli. Připomíná však určité věci. kterých bychom měli být v zápase se
zlem pamětlivi, abychom se svou dobře míněnou horlivostí nestali jeho
obětí:
Dobro a zlo v tomto čase neexistují v čisté podobě. Naše hříchy a dobré
úmysly jsou nerozlučně propleteny. Rozeznat dobro v zárodku od zla v
zárodku je někdy zhola nemožné. Tak je tomu v našem osobním životě, v
křesťanském sboru i v celé společnosti.
Násilím není možné bojovat proti zlu. Každý takový prostředek se nevyhnutelně sám stává zlem. Soud patří Bohu.
Boží království není v našem světě dané, předmětné, osahatelné. Jak
nikoli náhodou naznačují vložená minipodobenství o hořčičném zrnu a
kvasu, ono zraje a roste. K tomu potřebuje čas a prostor, a ovšem
živnou půdu (tou je setkávání s Hospodinem ve společenství církve,
slovu Písma, svátostech, modlitbě nebo i ve snech, nad nímž žasne v
prvním čtení Jákob: "Jistě je na tomto místě Hospodin, a já jsem to
nevěděl... Není to nic jiného než dům Boží, je to brána nebeská.").
Boží království je kvas, který v nás, dovolíme-li mu to, postupně, v
mnoha zvratech a krizích, pádech a návratech působí a proměňuje nás
(dílo Ducha svatého dle druhého čtení).
Boží království nelze lidskými silami nastolit. Lákání k rychlým a
radikálním (konečným) řešením, bývá pokušením, impulsem od zlého
(Teofán Zatvornik). "Kdo věří, nemusí spěchat (Iz 28,16)". Ďábel
má své dny spočteny, Božímu dílu zůstává horizont věčnosti.
Tedy nikoli výzva k rezignaci, ale k trpělivosti, naději a víře, že Bůh
je mocen své dílo dovést k dobrému konci i skrze zlo. Násilím a
netrpělivostí nezmůžeme nic sami se sebou ani se svým okolím.
Starokatolická kolekta:
Bože, náš nebeský Otče,
tvůj Duch nás zbavuje strachu,
abychom směli žít svobodně jako tvoje milované děti.
Dej nám žít v očekávání veliké budoucnosti,
do které spolu s námi vejde všechno stvoření,
vysvobozené z otroctví zániku.
Prosíme tě o to skrze tvého syna Ježíše Krista, našeho Pána a bratra,
který s tebou a Duchem svatým žije a život tvoří na věky věků.
16. neděle v mezidobí A
Autor: Karel Šimr
Publikováno:
Texty: Gn 28, 10-19a; Ž 139, 1-12.23-24; Ř 8, 12-25; Mt 13, 24-30.36-43