Tematizace: texty o naději
Texty ekumenického lekcionáře pro dnešní neděli spojuje téma naděje.
Sáře s Abrahamem, sešlým věkem, se narodí dítě a otevře se jim tak
znovu budoucnost. Pavel zase píše o naději, plynoucí z
ospravedlňujícího setkání s milostí. Tato naděje není klamavou náladou
nebo pocitem. Neruší ji ani utrpení. Dokonce právě v něm se může
rozvinout, zalévána rosou Ducha svatého, prostředkujícího Boží lásku
našim srdcím. I vysílené a skleslé zástupy jako ovce bez pastýře uslyší
radostnou zvěst a prožijí uzdravující setkání.
Pozvání k bohoslužbě jako oslavě osvobozujících Božích činů slyšíme v Sářině zvolání: "Bůh mi dopřál, že se mohu smát. Se mnou
ať se směje každý, kdo o tom uslyší. (Gn 21,ž)"
Evangelium Mt 9, 35 - 10, 8
v. 36-38:
Svět, jakkoli se nám může jevit politováníhodný, plný slabosti a
skleslosti, zůstává "polem" Boží působnosti. Učedníci se nemají vrhat
do horečné aktivity, samozvaně "zachraňovat" svět, ale prosit "Pána
žně, aby poslal dělníky na svou žeň". Spása světa (stejně jako naše
vlastní) nezávisí na nás.
v. 1-4:
Ale pozor: taková modlitba je riskantní! Může se nám stát, že druhý den uslyšíme z Ježíšových své jméno a budeme posláni.
v. 35 + 7-8:
Poslání učedníků je účastí na poslání Ježíšově:
1. jděte ("Ježíš obcházel všechna města i vesnice...") -
nečekat, až někdo přijde na faru požádat o křest, ale vykročit všude
tam, kde lidé žijí, zejména tam, kde se nedostává "bližních"
2. kažte ("...kázal evangelium království...") - zvěstovat
přítomnost Božího království, jak se projevuje v rozmanitých kontextech
života
3. uzdravujte ("...uzdravoval každou nemoc a každou chorobu.") -
poslání není jen v informaci, ale v uzdravujícím setkání s milostí,
které slovo stejně jako čin mohou zprostředkovat
v. 7:
Obsahem zvěsti Ježíše i učedníků je, že se přiblížilo království
nebeské. Království Boží je ústředním pojmem Ježíšova zvěstování: nikdy
nedefinováno, opisuje řadou obrazů (nová smlouva, vzešlá setba,
svatební hostina...) Boží vládu v tomto světě, budující cesty ze
zoufalství k naději, ze smutku k radosti, z prázdnoty ke smyslu a
naplnění, ze smrti k životu.
Ve snaze pochopit přítomnost Božího království mezi námi musíme zůstat
věrni dualismu "už" a "ještě ne". Království Boží není zásvětnou
projekcí našich snů a sentimentů. Je už mezi námi. Skutečná naděje má
sílu proměňovat přítomnost. Jen ten, kdo ví, že věc, za niž bojuje, má
budoucnost i bez něho, dokáže neztratit dech a v zápase vytrvat (P.
Pokorný).
A na druhou stranu: Nesmíme podlehnout iluzi, že můžeme sami vybudovat
Boží království na zemi. Měnit svět aspoň v maličkostech k lepšímu může
jen ten, kdo si nezakládá na možnostech svého přičinění, ale očekává
vše od Boha. Učedník Kristův nechává účet svých nálezů a ztrát
otevřený, nebojí se ponechat svou životní touhu nechává nenaplněnou,
napíná tětivu svých nadějí za horizont tohoto času.
Starokatolická kolekta:
Bože, náš stvořiteli,
tobě náleží svět a to, co ho naplňuje.
Dej, ať spolehlivě pracujeme na tvé vinici a vysílej nás,
abychom šířili dále osvobozující sílu tvého evangelia.
Prosíme tě o to skrze Ježíše Krista,
tvého Syna a našeho Pána,
který v jednotě Ducha svatého
s tebou žije a působí na věky věků.
11. neděle v mezidobí / 3. po Trojici
Autor: Karel Šimr
Publikováno:
Texty: Gn 18, 1-15 (21, 1-7); Ž 116, 1-2.12-19; Ř 5, 1-8; Mt 9, 35 - 10, 8 (9-23)